Ongevraagde vervolgzendingen

Senioren dupe van ongevraagde vervolgzendingen

Het aanvragen van gratis proefpakketten, zoals dagcrèmes en afslankpillen, komt relatief veel voor bij senioren. Zonder dat zij dit hebben gevraagd volgt vaak een tweede, ongevraagde vervolgzending waarvoor men ook dient te betalen. Dit blijkt uit onderzoek van de Unie KBO.

 
Ruim 840.000 senioren van 65 jaar en ouder vraagt wel eens een gratis proefpakketje aan. Dit ‘gratis’ proefpakket leidt bij ruim 252.000 senioren tot een ongevraagde vervolgzending, met een factuur. Uiteindelijk betalen ruim 75.000 senioren in totaal € 1,4 miljoen voor pakketten die zij niet wensen te ontvangen. 

Van de door ons ondervraagde senioren heeft 29% wel eens een gratis proefpakketje aangevraagd. Het zijn meestal vrouwen die een gratis product uitprobeert. De aanvragen vinden voornamelijk plaats via internet (71%). Daarnaast worden de proefpakketten telefonisch (14%), via bonnen in tijdschriften (10%) en via straatverkoop (5%) aangevraagd. Dat na een gratis product ongevraagd een tweede, te betalen product werd toegezonden heeft 30% van hen ervaren. Het bedrag dat op de bijgevoegde factuur werd vermeld bedroeg gemiddeld 20 euro, met uitschieters naar 49 euro. 

Directeur Manon Vanderkaa, constateert dat het juist senioren zijn die met deze ongewenste praktijken te maken hebben. “De meeste senioren die dergelijke facturen betalen doen dat om verdere problemen te voorkomen. Deze groep mensen is vanuit beleefdheid en onzekerheid eerder geneigd te betalen.” 

Marketingtool 
Gratis proefpakketten worden door steeds meer bedrijven als marketingtool ingezet. Doel van de bedrijven is hun producten bekendheid te geven en uiteindelijk meer te verkopen. Met gratis proefpakketten kunnen klanten op een eenvoudige wijze bereikt worden. Uit het onderzoek blijkt dat 156.000 senioren ooit heeft overwogen een gratis proefpakket aan te vragen, maar dit niet gedaan uit angst om later ergens aan vast te zitten. 

Manon Vanderkaa: ”Alertheid bij het aanvragen van een gratis proefpakket is altijd geboden! Voor je het weet zit je met een ongewenste betaling. Weggegooid geld vind ik dat. Daarom sluit de Unie KBO aan bij de bewustwordingscampagne ‘Niet besteld? Geef geen geld!’ van Consuwijzer.” 
 

 

  • Op de website van de campagne "Niet besteld? Geef geen geld!" van Consuwijzer vindt u naast tips en voorbeelden ook de 'Terechtchecker'. In deze interactieve video, met onder meer directeur van de Unie KBO Manon Vanderkaa, kunt u zelf controleren wat u dient te doen bij een ongevraagde toezending.